Podsumowanie roku 2020.

Rok 2020 zapadnie wszystkim napewno pod znakiem pandemii COVID-19, ale chcielibyśmy pokazać co się wydarzyło na polskich drogach i w polskim prawie drogowym w roku 2020.

Śledząc wydarzenia na drogach oraz zmiany w przepisach o ruchu drogowym, redakcja wypadek–przypadek.pl przeanalizowała 2020 rok.

Najczęściej informowaliśmy Państwa o wypadkach drogowych w których:

– kierujący pojazdem przekraczał dozwoloną prędkość,

– kierujący pojazdem był pod wpływem alkoholu,

– kierujący pojazdem nie miał uprawnień do kierowania pojazdu,

– pieszy poruszał się bez odblasków,

– pieszy poruszał się niewłaściwą stroną jezdni,

– pieszy przekraczał jezdnie w miejscu nie dozwolonym,

– pieszy wtargnął na pasy najczęściej używając telefonu,

– kierujący hulajnogą potrącił pieszego na chodniku.

To przykłady, które były częstymi przyczynami wypadków drogowych obserwowanymi przez naszą redakcję w 2020 roku.

Pośpiech i brawura na drodze, gdzie kierujący pojazdem przekracza prędkość była przyczyną wielu wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Według naszych obserwacji na ten typ wypadów nie ma znaczenia wiek kierowcy, warunki na drodze czy stan techniczny pojazdu. Po prostu każdy się spieszy. 

Województwo lubelskie i podlaskie to tam najczęściej informowaliśmy o pijanych kierowcach, którzy za nic mają zdrowie i życie innych użytkowników dróg. Pijani kierowcy to problem występujący w całej Polsce, a pijani kierowcy bez uprawnień to już plaga, z którą nawet surowe kary nie są w stanie odstraszyć przed prowadzeniem pojazdu. Jeśli kierujący pojazdem bez prawa jazdy spowodował wypadek ze skutkiem śmiertelnym będąc pod wpływem alkoholu i odjechał z miejsca zdarzenia to prawo przewiduje: karę więzienia, wypłata nawiązki dla rodziny Zmarłego na podstawie wyroku sądu w sprawie karnej, a także zwrot kilkuset tysięcy złotych do Towarzystwa Ubezpieczeniowego, które wypłaci rodzinie zadośćuczynienie.

Jednym z nietypowych zdarzeń drogowych była sytuacja, gdzie ciągnik rolniczy bez prowadzącego poruszał się ponad 1 km po drodze wojewódzkiej, bo kierowca pojazdu wypadł z niego mając 2.2 promila alkoholu!!!

Wypadki z pieszymi to częste zjawisko na naszych drogach, poruszamy się niewłaściwą stroną jezdni, brak odblasków, korzystamy ze smartfonów przechodząc przez jezdnie na pasach nie obserwując co dzieje się wokół nas. Klika zdarzeń drogowych dotyczyło pieszych na drogach szybkiego ruchu, autostradach, gdzie po awarii pojazdu kierujący pojazdami niewłaściwie zabezpieczyli miejsce awarii. Wypadki śmiertelnie na wiaduktach osób, które chciały pomóc innym kierowcom to nowy element zdarzeń związany z ruchem drogowym. Chcąc pomóc innym kierowcom przeskakiwali przez barierki spadając z wiaduktu, ponieważ nie spodziewali się dylatacji, która dzieli pasy ruchu na wiadukcie.

W 2020 roku mieliśmy kilka zdarzeń drogowych, które na szczęście nie zakończyły się tragicznie, a mogły, bo jazda rowerem z dzieckiem autostradą czy jazda na wózku inwalidzkim po drodze ekspresowej to narażanie siebie i innych uczestników. Jak widać nie wszystkim są znane podstawy prawa o ruchu drogowym.

Prawo o ruchu drogowym nie zawsze jest w stanie nadążyć z rozwojem motoryzacji i mamy tu na myśli hulajnogi elektryczne, które pojawiły się na ulicach wielu miast i wsi. Prowadzący hulajnogi byli sprawcami zdarzeń drogowych zarówno na ulicy jak i chodnikach. W wielu przypadkach skutki wypadków z udziałem hulajnóg dla pieszych skończyły pobytem w szpitalu. W skrajnym przypadku jazda dwóch osób na hulajnodze będących pod wpływem alkoholu skończyła się tragicznie. Trzeba podkreślić, że nowy środek transportu może osiągać do 50 km/godz. a kierujący nie musi mieć kasku ochronnego, dlatego zdarzenie z innym użytkownikiem drogi dla samego prowadzącego hulajnogę kończy się dotkliwymi urazami. W 2020 roku prawo o ruchu drogowym dopuszczało poruszanie się hulajnóg: po prywatnym terenie, po chodniku, w lesie, w parku, poboczem drogi, gdy nie ma chodnika lub w miejscach nie objętych zakazem. Po wielu dyskusjach szykuję się w 2021 roku nowelizacja ustawy, która ma uporządkować przepisy dotyczące się poruszania nowym środkiem komunikacji z napędem elektrycznym.

Quady i crossy to coraz częściej wykorzystywane środki transportu do spędzania wolnego czasu. Trudny teren w lesie to wymarzony obszar do poruszania się tymi pojazdami. Tymczasem w razie wypadku służby ratunkowe mają utrudniony dojazd do zdarzenia i szybką pomoc. W Polsce coraz częściej zdarzają się tragiczne w skutkach wypadki jazdy crossem, dotyczą one osób dorosłych jaki i niepełnoletnich. Straż leśna wraz z policja prowadzą działania by wyeliminować miłośników tych ekstremalnych sportów z lasów, ponieważ zgodnie z art. 29 ustawy o lasach wjazd tymi pojazdami do lasu jest zabroniony! Sprawcy wykroczenia może grozić mandat w wysokości 500 zł, a w niektórych przypadkach sprawa może zostać skierowana do sądu, gdzie grzywna wyniesie 5000 zł.

W 2020 roku nastąpiły zmiany w ruchu drogowym:

– Od 1 stycznia 2020 roku każdy kto zakupi auto używane będzie miał 30 dni na zarejestrowanie pojazdu w przeciwnym razie grozi kara 1000 zł. Obowiązek ten nie dotyczy nowych samochodów, które są traktowane jako towar handlowy.

– Od 4 grudnia 2020 roku istnieje możliwość rejestracji pojazdu lub czasowej rejestracji pojazdu w starostwie w miejscu czasowego zamieszkania.

– Od 4 grudnia 2020 roku zmieniają się przepisy dotyczące wyrejestrowania pojazdu wywożonego za granice. Starostwo jest zobligowane do samodzielnego wyrejestrowania takiego pojazdu.

– Od 4 grudnia 2020 roku samochód z wnęką dla dużych tablic rejestracyjnych, ale z zamontowanymi mniejszymi tablicami, nie będzie mógł pozytywnie zakończyć badania technicznego pojazdu.

– Od 4 grudnia 2020 roku nie mamy obowiązku wymiany dowodu rejestracyjnego, gdy skończą się miejsca na pieczątki potwierdzające obowiązkowe badanie techniczne.

– Od 5 grudnia 2020 roku nie ma obowiązku posiadania przy sobie prawa jazdy. Wszystkie niezbędne dokumenty można zobaczyć w aplikacji mObywatel, która jest bezpłatna.

– Od 6 grudnia 2020 roku weszły przepisy jazdy na suwak i utworzenia korytarza życia w przypadku zatoru drogowego. Przepisy mają przyczynić się do udrożnienia ruchu miejskiego jak i ułatwić przejazd służbom ratunkowym.