Inteligentne Systemy Ratunkowe – eCall

INTELIGENTNE  SYSTEMY  RATUNKOWE  W  SAMOCHODACH

Samochód, to obecnie coś więcej niż tylko rzecz, która pozwala na wygodne i szybkie przemieszczanie się z punktu A do punktu B. Nowoczesne samochody to metalowe opakowania dla wielu multimedialnych i inteligentnych systemów, dzięki którym podróż staje się przyjemniejsza, ale także znacznie bezpieczniejsza. Wszyscy już znamy takie udogodnienie jak np.:

ABS: system zapobiegający utracie sterowności samochodu podczas hamowania,

ESP: system stabilizujący tor jazdy podczas pokonywania zakrętów,

ASR: system zapobiegający uślizgowi kół podczas ruszania,

teraz pora poznać eCall!

eCall, to ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych, który będzie umożliwiał manualne lub automatyczne wezwanie pomocy. Ręczne wezwanie będzie włączane przyciskiem przez kierowcę lub pasażerów pojazdu, a automatyczne aktywowane, w określonych warunkach po zderzeniu, dzięki czujnikom zamontowanym w pojeździe. Po uruchomieniu samochodowe urządzenie eCall połączy się przy użyciu sieci telefonii komórkowej ze służbami ratunkowymi umożliwiając przekazanie danych elektronicznych i nawiązanie połączenia głosowego. Zgłoszenia będą obierane przez centralę, którą będzie stanowił odpowiedni terytorialnie punkt przyjmowania zgłoszeń o wypadkach, funkcjonujący w ramach sieci telefonów alarmowych E112. Urządzenie prześle minimalny zestaw danych dotyczących wypadku w postaci elektronicznej (tzw. komunikat MSD) oraz podejmie próbę ustanowienia połączenia głosowego między pojazdem a centralą. Osoby znajdujące się w pojeździe, podczas rozmowy z wyszkolonym operatorem eCall, będą mogły udzielić dodatkowych informacji. Minimalny zbiór danych będzie zawierał informacje na temat zdarzenia obejmujące czas, dokładne położenie geograficzne pojazdu w czasie zdarzenia, dane pojazdu (w tym numer identyfikacyjny VIN), status eCall (co najmniej informacje o tym czy wezwanie uruchomiono ręcznie czy automatycznie) oraz informacje na temat operatora świadczącego usługi. Należy zaznaczyć, że przewidywana jest możliwość komercyjnego świadczenia usługi przyjmowania zgłoszeń o wypadkach drogowych. System eCall będzie wykorzystywał łączność poprzez telefon alarmowy E112. W przypadku telefonu E112 będzie możliwa autoryzacja urządzenia eCall.

A jak to będzie wyglądać w praktyce?

Otóż w przypadku np. wypadku, który doprowadził do uruchomienia odpowiednik czujników zlokalizowanych w różnych częściach samochodu, system automatycznie powiadomi centrum alarmowe o wypadku!

Po takim zgłoszeniu centrum alarmowe będzie próbowało nawiązać kontakt z kierowcą, aby zorientować się jaki zakres pomocy jest potrzebny w danej chwili. A w przypadku braku kontaktu automatycznie wezwie pomoc.

eCall zdecydowanie poprawi nasze bezpieczeństwo i uratuje niejedno życie ludzkie, bo przecież w sytuacji kryzysowej liczy się każda chwila…

W następnych artykułach opiszemy działanie praktycznie systemu eCall na przykładzie konkretnego modelu samochodu.

 

-źródło: Wikipedia.